Najčastejšie kladené otázky a naše odpovede.
Ako sa stať používateľom knižnice?
Osobnou návštevou v knižnici, kde vyplníte prihlášku a zaplatíte príslušný poplatok. Bude Vám vystavený čitateľský preukaz, ktorý platí 12 mesiacov.
Aké doklady potrebujem na zápis do knižnice?
- občan Slovenskej republiky po predložení platného občianskeho preukazu
- dieťa do 15 rokov podpisom prihlášky rodiča, príp. právoplatného zákonného zástupcu
- cudzí štátny príslušník po predložení platného identifikačného dokladu
Kedy mi môže zaniknúť členstvo v knižnici?
- porušením knižničného a výpožičného poriadku,
- neposkytnutím predpísanej náhrady za stratený knižničný dokument,
- krádežou alebo poškodzovaním knižničných dokumentov,
- nevhodným správaním sa – obťažovaním návštevníkov knižnice alebo urážaním a osočovaním pracovníkov knižnice
Na ako dlho si môžem požičať knihy?
Výpožičná lehota kníh požičaných mimo knižnicu je 1 mesiac. Výpožičnú lehotu možno predĺžiť 1-krát, ak o to používateľ požiada pred jej uplynutím za predpokladu, ak o dané knižničné dokumenty nežiada aj iný používateľ. Naraz si možno vypožičať najviac 8 knižničných jednotiek.
Ako si môžem predĺžiť výpožičnú lehotu?
O predĺženie výpožičnej lehoty môže používateľ požiadať:
- osobne v knižnici,
- telefonicky:
- na Fraňa Mojtu 18: 037 7419162, +421911225799
- pobočka Klokočina: 037 6519861
- e-mailom na adresách:
- prostredníctvom svojho čitateľského konta on-line.
Kedy treba predĺžiť výpožičnú lehotu, aby som nedostal upomienku?
Predlžuje sa pred stanoveným dátumom návratu. Po prekročení dátumu návratu je výpožičným systémom automaticky generovaná upomienka s finančnou sankciou.
- prvú upomienku knižnica zasiela výlučne formou SMS, poštou ju nezasiela.
- druhú a tretiu upomienku knižnica zasiela tým čitateľom, ktorí do prihlášky uviedli číslo mobilného telefónu, prednostne formou SMS, ostatným poštou.
- poštou sú zasielané aj tie upomienky, o ktorých prostredníctvom knižnično-informačného systému Dawinci dostane knižnica správu, že sú nedoručiteľné formou SMS.
- riaditeľské upomienky sú zasielané výlučne poštou.
- po uplynutí doby 2 mesiacov od zaslania riaditeľskej upomienky knižnica bude pohľadávky vymáhať súdnou cestou.
Ako si môžem rezervovať knihu?
V prípade, že používateľ má záujem o knihu, ktorá je momentálne požičaná, môže požiadať o jej rezervovanie, alebo si rezerváciu môže používateľ urobiť prostredníctvom svojho čitateľského konta on-line. O návrate vypožičanej knižničnej jednotky knižnica vyrozumie používateľa formou SMS, e-mailom, telefonicky alebo písomne za poplatok uvedený v prílohe. Rezervovaný dokument je potrebné vyzdvihnúť do 5 dní od oznámenia, inak rezervácia prepadá.
Na akú dobu sa požičiavajú časopisy?
Noviny a časopisy priebežného ročníka knižnica požičiava prezenčne v priestoroch čitárne, študovne, hudobného úseku, úseku regionálnej bibliografie, v pobočke Klokočina a v pobočke Zobor. Staršie čísla z čitárne požičiava i absenčne s výpožičnou lehotou 7 dní. Výpožičky periodík sú bezplatné.
Kde si môžem požiadať o MVS ?
Žiadosť o MVS si môžete podať osobne v knižnici na úseku odbornej literatúry. Nevyhnutným predpokladom je byť čitateľom knižnice. Čo môžem žiadať prostredníctvom medziknižničnej výpožičnej služby? Medziknižničná výpožičná služba je knižnično-informačná služba, prostredníctvom ktorej knižnica pre svojho používateľa získava knižničný dokument alebo jeho časť z knižničného fondu inej knižnice na území Slovenskej republiky, ktorý sa nenachádza v jej fondoch. Knižnica, ktorá dokument požičiava je oprávnená stanoviť spôsob výpožičky, ak uvedie v podmienkach výpožičky, že dokument je možné študovať len v priestoroch knižnice (prezenčne) knižnica umožní čitateľovi dokument študovať iba v priestoroch študovne.
Ako sa postupuje pri strate vypožičaného dokumentu?
Používateľ je povinný bezodkladne hlásiť knižnici stratu diela a do lehoty dohodnutej s knižnicou nahradiť škodu. Knižnica požaduje náhradu škody týmito formami:
- dodaním neporušeného výtlačku toho istého diela v rovnakom alebo inom vydaní,
- ak takáto náhrada nie je možná, dohodne sa používateľ s vedúcou oddelenia knižničných a informačných fondov o dodaní inej novej knihy podľa požiadaviek knižnice,
- finančnou úhradou za vyhotovenie xerokópie a väzby.
Pri všetkých formách náhrady strateného či poškodeného diela je používateľ povinný zaplatiť sankčné poplatky za upomienky.
Ako môžem vrátiť knihy, keď je knižnica zatvorená?
Knižnica umožňuje používateľom knižničných služieb vrátenie dokumentov prostredníctvom knižného boxu. Čitateľ, ktorý sa rozhodne pre vrátenie kníh týmto spôsobom, je povinný dodržať tieto zásady:
- do schránky možno vrátiť dokumenty, požičané na ktoromkoľvek pracovisku Krajskej knižnice Karola Kmeťka v Nitre
- do schránky možno vrátiť dokumenty mimo prevádzkových hodín knižnice, prípadne v čase mimoriadneho prerušenia prevádzky knižnice.
- dokumenty z konta používateľa budú odpísané v nasledujúci pracovný deň po vrátení do knižného boxu.
Darovanie kníh
Staršie knihy, ktoré sú po likvidácii privátnych zbierok, knihy sú veľmi vzácne, môžete sa obrátiť na Slovenskú národnú knižnicu v Martine a Univerzitnú knižnicu v Bratislave. Pokiaľ by ste chceli uprednostniť darovanie nám, musí to byť s vašim súhlasom, že s knihami môžeme nakladať podľa vlastného uváženia; - knihy, ktoré sa nenachádzajú v našom knižničnom fonde a sú hodnotné zapíšeme - tituly kníh, ktoré sa nachádzajú už v našom knižničnom fonde, použijeme na revitalizáciu opotrebovaných kníh - ponúkneme obecným knižniciam